Eerste nieuws over het zomerkamp...

Beste ouders en leden

Vrijdag 22 mei kregen we het fantastische nieuws dat ons scoutskamp doorgaat! Alle leiding is alvast enorm enthousiast en we zijn ervan overtuigd dat we het kamp veilig en verantwoord kunnen laten doorgaan.

Zoals jullie wel weten gaat het kamp er dit jaar iets anders uitzien. Jullie hebben vast en zeker al enkele maatregelen gehoord in de media, graag geven we jullie een korte (en voorlopige) samenvatting hoe het scoutskamp anno 2020 er zal uitzien.

Als eerste willen wij jullie meegeven dat de veiligheid en de gezondheid van onze leden op de eerste plaats staat:

  • Wij zullen werken met de befaamde ‘bubbels’ van maximaal 50 personen, hierbij wordt rekening gehouden met de leeftijden van de kinderen. Deze bubbels hebben in principe geen contact met mekaar. Dit wil zeggen: broertjes en zusjes, liefjes... die in een andere bubbel zitten, zullen dus ook geen fysiek contact hebben, ook al zaten ze thuis in dezelfde bubbel.

  • Binnen de bubbels is er wel fysiek contact toegestaan en zullen we trachten de activiteiten zo scoutesk als mogelijk te maken.

  • Buiten de bubbels is er te allen tijde sprake van social distancing en wanneer deze niet gerespecteerd kan worden, is het dragen van een mondmasker verplicht voor leden vanaf 12 jaar.

  • De levensduur van een bubbel is in principe minimaal 7 dagen. Enkel het kamp van de kapoentjes is korter dan 7 dagen (6 dagen, 5 nachten). Dit wil dus zeggen dat kapoentjes die meegaan op kamp, de dag na kamp (dus zaterdag 15 aug) niet kunnen deelnemen aan een andere jeugdwerk activiteit of activiteit met andere kinderen.

  • Leden worden altijd begeleid door leiding (geldt voor alle takken, elke patrouille), hierdoor is er zo weinig mogelijk kans om met externen in contact te komen. Geen enkel lid verlaat de kampplaats zonder leiding dit jaar.

  • Hygiëne is dit kamp extra belangrijk. Zeer regelmatig handen wassen zal tot de vaste dagroutine behoren.

  • De HUDO’s, eettafels, oppervlakken, … worden regelmatig ontsmet.

  • Elke bubbel zal zijn eigen materiaal krijgen en materiaal wordt niet of beperkt (mits ontsmetting) uitgewisseld tussen bubbels.

Meer concrete richtlijnen worden in de loop van de komende maanden nog uitgewerkt en zullen zo duidelijk mogelijk gecommuniceerd worden naar zij die zich inschrijven voor het scoutskamp. Dit via het kampboekje, via mail, fb...

Wie mag er mee op kamp? In principe kan iedereen mee op kamp. Voor kinderen die tot een risicogroep behoren (chronische ziekten, astma, verzwakt immuunsysteem…) vragen we wel om eens langs te gaan bij de huisarts en toestemming te krijgen voor het kamp, als de aandoening bijvoorbeeld onder controle is door medicatie, is er geen probleem. Het is dan de verantwoordelijkheid van jullie, de ouders, om de medische fiche op onze groepsadministratie zo waarheidsgetrouw en up-to-date mogelijk in te vullen. Dit geldt voor elk lid, ook diegene die niet tot een risicogroep behoren. We willen ook reeds vermelden dat als een lid ziek is geweest in de 5 dagen voor het kamp, dit lid helaas niet mee kan gaan op kamp. Dit geldt trouwens voor iedereen die betrokken is met ons kamp: leden, leiding, cookies, materiaalmeesters...

Nu we reeds onze eerste maatregelen hebben toegelicht, zouden we graag een zicht krijgen op de ledenaantallen waar we dit kamp mee zullen werken. Op die manier kunnen we onze bubbels reeds indelen en kan onze praktische planning reeds van start gaan. We zouden iedereen dus graag willen vragen om volgende enquête in te vullen voor zondag 7 juni ( https://forms.gle/9CQtGtje55hVDZFd8 ). Gelieve deze enquête dus ook in te vullen als je (kind) niet mee op kamp gaat.

LET WEL: Dit is nog GEEN geldig inschrijvingsbewijs, de eigenlijke inschrijvingsavonden voor het scoutskamp zullen donderdag 25 juni en zondag 28 juni plaatsvinden. Meer info hierover kan je terugvinden in de gamel van juni.

Wij hopen jullie bij deze toch een beetje gerustgesteld te hebben en misschien, ondanks de ietwat andere lay-out van ons kamp, toch de kampkriebels weer extra hebben doen toenemen. Wij kunnen met 100% eerlijkheid melden dat de gehele leidingsploeg enorm uitkijkt naar het kamp en bereid is er alles aan te doen om onze leden dat klassieke Scouts Eversel kampgevoel te bezorgen in augustus. 

Heb je toch nog vragen/bezorgdheden/bedenkingen, aarzel niet om ons te contacteren op grl@scoutseversel.be, ons eens te bellen of ons op fb aan te spreken. Wij beantwoorden met plezier al jullie vragen. 

Een stevige linker en stay safe

Jarne en Lauren

Groepsleiding Scouts Eversel

0476724888 en 0471377325